blog top

tirsdag den 26. august 2008

Besøg af Doktoren...

Onsdag nat skulle jeg og en af de andre en tur til Cairo. Vi ville blive hentet kl 01.15, så det var ikke meget søvn den nat.
Men det endte med at jeg tog alene afsted. Veninden var ikke tilpas, og ville ikke med. Jeg tog afsted, da jeg vidste, de to andre veninder var tæt på.
Det var en køretur på cirka 8 timer. Det var en lang tur! Der er ikke meget at se på andet end ørken. Sand og sand over det hele. Dog kørte vi forbi en kæmpe vindmøllepark. Imponerende syn!
Vi nåede Cairo og kørte direkte til pyramiderne.
Tænk at have oplevet at se dem i sit liv. Fantastisk.
Men da jeg gik alene var det lidt af en kamp, at holde de mange tilbud om kamelridning eller æselridning ud. Men jeg klarede mig.
Efter pyramiderne og sfinsken gik turen til en spisested helt ned til Nilen.
Så var det afsted til det egyptiske museum. Vi havde både en dansk og en lokal guide med. Naada, vores lokale guide kunne egyptisk-dansk, som han sagde og kunne fortælle om historien og kulturen. En stolthed i hans øjne strålede ud.
Jalla Jalla, kaldte han, hvis vi var lidt for langsomme ;0)
Der var nok været 40 grader, da jeg var i Cario!

Sidste stop var i Khan el Khalili basaren.
Det største marked i Cairo. Vi havde dog ikke så lang tid, men der blev købt gaver til min mor og søstre.
Der var to piger med på turen, som syntes jeg skulle gå med dem, i stedet for at gå alene rundt i basaren. Det tilbud tog jeg i mod, men jeg ville nu ikke have været utryg ved at gå alene rundt.

Jeg var hjemme på hotellet igen kl 23 om aftenen. En lang dag.

Da jeg kom tilbage havde min veninde haft besøg af lægen. Opkast og diare. Lægen ville have haft hende indlagt, men hun fik lov at blive på hotellet. Heldigvis havde vi vores helt egen sygeplejeske med. Nemlig en af veninderne. Hvis jeg havde vidst det var SÅ skidt med hende, og hun selv havde en fornemmelse af det, havde jeg aldrig taget afsted. Godt de to andre kunne træde til.
Jeg skulle så have fat i lægen en time efter jeg kom hjem, da jeg faktisk havde besøgt mange toiletter rundt i Cairo hele dagen.
På grund af feber oven i fik jeg lagt drop. For første gang i mit liv!
Lægen og hans sygeplejeske var meget venlige og søde.

De kom igen ved 4 tiden om natten for at skifte droppet med antibiotika og igen dagen efter, hvor jeg fik selskab med den fjerde veninde!
Piller og pulver er spist resten af ferien og vi har hele ferien stået op klokken 3 for at tage piller!
Det betød så at onsdagen foregik på værelset!

Men det tog ikke humøret fra os. Altid har der været omsorg at hente fra de andre, opmuntringer og vi har ikke ladet det ødelægge ferien.

- og hvor er jeg dog glad for den forsikring jeg tegnede inden afrejse! Det er kun anden gang jeg rejser med forskiring! Fremover skal jeg altid have forsikring, for ellers ville jeg selv skulle have betale omkring 2500 - 3000 kr!